Thursday, September 20, 2012

Carpal Tunnel Syndrome

Salam

Masa aku online tadi aku ada terbaca satu article ni dalam fb,,article ni daripada page rileksantai sapa2 yang LIKE page ni sila angkat tangan.. article ni telah disharekan oleh kawan aku,,dan aku teringin nak baca sebab aku menimba ilmu *mukapoyo* mohon tampar gua!

so disini aku nak share balik kat korang supaya korang lebih berhati hati dalam penggunaan mouse tak kira la dalam apa situasi pun,kalau cara pegang mouse tu salah kemungkinan besar korang akan dapat carpal syndrome.

apa itu carpal syndrome

masa aku jadi student dulu aku tak pernah fokus apa yang lecturer ajar,,ala kadar je 50-50% pasai apa aku memang tak minat nak jadi nurse. so definition of carpal syndrome aku copy paste dari laman web http://orthoinfo.aaos.org aku tak ambik dari wikipedia sebab aku tak percaya langsung

Carpal tunnel syndrome occurs when the tissues surrounding the flexor tendons in the wrist swell and put pressure on the median nerve. These tissues are called the synovium. The synovium lubricates the tendons and makes it easier to move the fingers.




aku letak gambar nak bagi korang lebih paham





klik gambar tu kalau rasa gambar tu tak jelas

dan ini adalah  cara-cara  pegang mouse dengan betul 



aku selalu guna cara yang salah bila pegang mouse so kali ini aku akan pratikkan cara yang betul!and korang jugak ye harus ingat tu!

dan berikut adalah cara-cara senaman untuk pergelangan tangan : bila korang rasa tangan korang dah letih elok buat senaman ni,,ringkas je.






so aku harap korang akan belajar cara nak pegang mouse dengan betul 

pesanan dari gua : mencegah lebih baik daripada mengubati
source : rilek santai

36 comments:

Anonymous said...

Ish. salah pegang mouse pun boleh jadi mcm ni??

btw, singgah2 malam. kalau sudi, hit back. ^_^

Unknown said...

wahhhh..nice info. baru tahu...

Pha Is said...

nice share...

tapi kalau yg jenis pakai laptop yg tak pakai mause, mcm mna pulak? hehehe

Bunda_nora said...

nice blog n nice article...

Cikgu Ma said...

eee...takut kot...

Unknown said...

baik cik misi , kami gune mouse leklok nanti . kalau rasa sakit cik misi tolong rawatkan eh

Fatimah Nabila said...

huh..patot la dlm masa 2 hari ni asik sakit tgn jer..huk3..asik wat keje jer ngn laptop nie..

kak tie said...

eeee...menakutkan

GOMI JUNG said...

nasib baik aku ni pandai pegang mouse .
hahahahha !!!!!!!

Unknown said...

ngeri plak baca entri ni...
tapi,aku tak guna mouse..

Nora Karim said...

nasib baik tak pakai mouse... hehehe

Unknown said...

saya xpakai mouse! saje gtawu ^^

Zharif Azis said...

saya tak pakai mouse , dulu yelahh sebab xbiasa guna sensor dekat laptop nie . tp sekarang dah pro . eceyhhh =P hahaha

Mya Abdullah said...

seram ni ..adoi,guna mouse la pulok.kena praktik pegang cara yg betul nie

Ym.Bundle said...

tu hari aku penah sakit2 tangan gak area macam gambar tu..punye la risau sebab sebelum tu penah tgh dah gambar ni..pastu aku rajin2 buat renggangan tangan mcam dalam gambar tu baru ok..

#risau dah kot bawak hospital kena oprate plak..kehekeh..

THE AUTHOR said...

Iskkkk....baca entri buat aku ngeri...!!!!!
Tapi ini good entri...

Mia Liana said...

takutnya tengok urat2 tu... sambil pejam mata ni..

haz said...

btol3.. tp haz mmg x guna mouse..hihi

Unknown said...

eeww seram gua beb.
lepas ni tak nak dah guna tikus selalu.

-meeSUPERGIRL- said...

adoi saketnyeee ... seb baek tak suka guna mouse ..

m said...

alamak ngilunya gambar atas tu. mya pening dah -_-

dhiashahida said...

ngerinya gambar tu..tb2 sakit tgn bila tgk...wehuuuu

•NADiERA SUNDARA• said...

ayookk..seram tgk..tu yg guna mouse..yg tak guna mouse cam diera nih, cam ne laa pulak jadi nye ye? aduhaaii..mtk simpang 44 laa.. T_T

Mina Tan said...

Mencegah lebih baik dari Mengubati..

zaxx said...

adess///seramnya tengok tangan tu..huhuhuu

Unknown said...

adess.. ngeri. haha tangankuuu :d

Anonymous said...

oouh..i c..hihiii tq! sy sllu snmm pth2kn tgn jer..hihii aci x?

Sya Chot .. said...

nice sharing..nsb sya tak pakai mouse,pakai pad laptop jer..hahaha..

jom baca entry sya dan tingglkn komen...
http://chot91.blogspot.com/2012/09/graduation-day.html

Anonymous said...

info tepat pada masanya ..

Everything's Everythings said...

Wahhh tak sangka nk pegang mouse pun ada cara dia kan?
thanks for sharing ^^

Dkna Abza said...

menakotkan jer ... macam mana agaknya mereka yang kerja designer yang 24jam pegang mouse..

Alynna said...

Eeii, takut lah tengok tangan tuh..
insyaALLAH, akan cuba amalkan cara pegang mouse yang betul lepas nih..
thanks for the info ! :D

Lelaki said...

tetiba buat excercise...hehe

Diari Si Froggie said...

ahh!! takutnya tak mo pakai mouse dah la. hahaha.. tengok je entry nie terus aida baut senaman bawak tu. ngeng :P thank info yg sangat berguna untuk kesihatan

Zierwa Zainal said...

wargh.. tkutnye tgk.. xpernh thu pun seblum ni.. lpas ni zz nk praktis la.. hehe

Suburbanzero said...

seram oooo